Hur får man en 50-årsrapport att locka till läsning?

Vad var uppdraget?

Sveriges första McDonald’s-restaurang öppnade i Stockholm 1973. För att fira 50-årsjubileet ville matkedjan lyfta fram flera av de nyckelpersoner och händelser som varit med och format verksamheten.

Resultatet blev ett pärlband av personliga berättelser som tillsammans skriver historien om McDonald’s: rapporten Hela Sveriges Donken.

Mitt uppdrag var att hantera alla de texter som skulle ligga till grund.

Vad var utmaningen och hur löste jag den?

Det kluriga var att flera av artiklarna tidigare hade publicerats i andra sammanhang och vitt skilda kanaler – helt olika i ton, stil och omfattning.

För att få innehållet att hänga ihop konsekvent och locka mer till läsning behövde jag göra texterna mer anpassade till formatet: helt ompaketera dem, skriva nytt och rubriksätta mer kreativt.

Vill du avgöra om jag lyckades? Läs rapporten i sin helhet 👇🏾.

Här läser du hela rapporten

Fler texter från rapporten