Hur får man medarbetare globalt att känna sammanhang?
Atlas Copcos globala division Industrial Technique Service ville ha hjälp med att förena medarbetarna, bland annat genom ett enande konceptnamn.
Vad var problemet?
Atlas Copcos division Industrial Technique Service hade svårt att samla sina 2500 anställda över hela världen: många arbetar mobilt och känner liten samhörighet med kollegorna.
Hur löd briefen?
Briefen var ta fram ett kommunikationskoncept med passande namn för visa att medarbetarna är en del av ett stort sammanhang så att de känner stolthet och mening i sitt jobb.
Hur tänkte jag?
Vi behövde ta fram ett konceptnamn som på samma gång behövde få både den konceptuella idén och den visuella berättelsen att gå hand i hand.
Vad landade jag i?
”A part together.” Leken med ordens sammansättning fungerar för att visa på Apart som i åtskilda och A part som en del av en helhet, både tekniskt och emotionellt. Och together för att visa sammanhållningen som kontrasterande del även om kollegorna är geografiskt åtskilda.
Konceptet är uttänkt för att vara skalbart på olika nivåer, främst för individ och grupp men går också att applicera på företagsnivå:
Individ: som en bärande komponent i en hel division
Grupp: sammanhang och nätverk genom yrket
Divisionen: industritekniken som avgörande för affären.